Photobucket

SAHABAT

Wednesday, July 14, 2010

Awas !!! Jaga Mulut Anda

N3 ni bukan nak warning pader sesaper, tapi nak bagi peringatan pada parents di luar sana. Kalo berhadapan dengan anak especially yang baru nak blaja pot pet, mintak tolong lah, jaga mulut anda, jangan sebut perkataan bukan2, jangan bercakap kasar, kerana segala yang terkeluar dari mulut anda itu bakal diikuti , disebut oleh anak anda kelak.

Ada satu peristiwa berlaku sewaktu aku membawa nenek aku ke hospital. Sewaktu aku menunggu giliran untuk pemeriksaan, ada seorang perempuan agak muda lagi, dan seorang kanak2 lelaki yang aku agak dalam 3 tahun duduk di sebelah aku. Aku.. seperti biasalah peramah.. menegur perempuan tu. Oh.. rupa2nya kanak2 lelaki tu anak sulung nya. Em.. buas gak anak dia ni, memang tak boleh duduk diam. Banyak perbualan kami terganggu dek karenah anak nya ( nasib baik thieya takder sekali ). Mungkin kerana tak tahan dengan kebuasan anak dia tu, perempuan itu mengangkat tangan konon2 nak pukul . OMG !!! nak tau apa terjadi.. kanak2 lelaki tu, menyebut "MUNG BODO" dalam pelat budak2 lah. Perempuan tu hanya tersenyum (maybe nak cover kot ). Tak tau nak kata apa lagi, nasib baik nenek aku ada masalah pendengaran sikit, kalo tak memang kene khutbah lah perempuan tu.

Apa yang boleh aku katakan, walaupun perempuan itu tak cakap aper2 tapi aku boleh agak, anaknya itu mungkin selalu mendengar perkataan itu diucapkan. Jadi lama2 kelamaan perkataan itu dah simpan dalam memory dia. Cuma wrong place wrong time kanak2 tu terlepas cakap.

harap2 thieya tak macam tu. so far perkataan yang kuar dari mulut dia mostly yag elok2 jer.. maybe umi aku dah remind kan aku, jgn sebut perkataan tak elok depan anak since aku belum kawen lagi, jadi aku tak pernah sebut yang tak elok depan2 thieya.

2 comments: