Photobucket

SAHABAT

Thursday, January 14, 2010

All about Thieya







1. Nama penuh Nurul Athieya Khalieda binti Mohd Faieezzuddeen tapi dipanggil thieya atau chibi moriko, laki aku panggil dia simba junior


2. Sepatutnya dilahirkan pada 30 Mac 2009, tapi tak sabar kot nak lihat dunia, so terawal seminggu iaitu pada 23 Mac 2009


3. Nama Nurul Athieya Khalieda membawa maksud 'Cahaya Anugerah Abadi'. Dipilih di saat akhir lepas last scan tunjuk baby pompuan.


4.Aku dapat fully breastfeeding selepas hari 4, sebelum tu, bb Thieya hanya minum air zam-zam pastu sedikit air susu aku yg berjaya dipam, itupun tak sampai 4oz. Aku hampir give up dan nak decide nak bg susu formula tapi bidan yang mengurut aku nak ikhtiar agar susu aku keluar dengan menggunakan kepakaran yang ada (cam dokter lah plak, padahal mengurut jah ) susu aku kuar ngan banyaknya.


5. Oleh kerana lambat brestfeeding, jaundice bb thieya makin teruk so kene admit kat hospital semalaman, si kecik tu kuar keesokkan harinya.


6. 40 hari pantang, macam ombak.. sekejup dia elok lain hari dia buat perangai.. perangai tak mo tido malam, nasib baik nenek dia ader.. bergilir-gilir jaga..


7. Rupa bb Thieya sekali tgk cam rupa papa dia.. 2 kali tgk cam muka ayah aku (datuk dia) berkali-kali tgk ntah muka saper dia ikut.. selalu berubah.. aper2hal mesti rupa cam papa ngan mama dia kan ..hehehe


8. Waktu umur dia sebulan until 4 bulan, bb Thieya nampak gelap.Lepas jer 4 bulan, slowly kulit dia makin cerah.Dan dalam masa umur itu jugak.. badan dia mendebab cuma lepas 4 bulan nampak cam susut sikit sebab nak mengaktifkan diri. Now, dia tall and fit like papa dia jugak (lagi2 papa dia)


9. Mula blaja meniarap waktu umur 2 bulan tapi yang betul2 meniarap waktu umur 3 bulan, lama sgt training tu.. pastu cuba nak belaja merangkak but fail.. so dia just meniarap and bergolek until 7 months.. lamakan.. dalam 7 8 bulan tu dia dah start nak berdiri tapi merangkaknya tak lagi. Sekarang... dah boleh merangkak , berdiri dengan jayanya...


10. First word bb Thieya 'mamamamama ' pastu baru 'papapapapa'


11. Bb Thieya suka bermain di atas karpet berbulu, tend to be pet lover, pandai melambai, mengangkat tangan biler nama dia yang dipanggil, suka menjerit, suka 'etesh' (suruh org pimpin dia jalan),

12. Her favourite song 'Aye Seramo' (lagu dikir barat) dan TV3 theme song.. adei kalo dengar both lagu tu siap bertepuk tgn lagi.

13. Bakal menyambut hari lahirnya yang PERTAMA pada 23 MAC 2010















1 comment:

  1. hye... mama thieya... tq cmnt...bby kite bru msuk 10 buln... same tahun lahir ngn thieya la.. kite 16 mac 2009.hurmpp awl hari je...kn...

    ReplyDelete